همزمان با هفته جهانگردی و روز جهانی پاک سازی کوهستان برگزار می ش

«طرح پاک سازی آبشار مارگون    »

   روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس از اجرای طرح پاک سازی آبشار مارگون به مناسبت روز جهانی پاکسازی کوهستان ( 26 سپتامبر ) و همزمان با هفته جهانگردی خبرداد.

به گزارش روابط عمومی این اداره کل در این طرح که با همت خانه فرهنگ بوم گردان پارس و هیأت کوه نوردی و صعود های ورزشی استان  و همکاری این اداره کل و همچنین اداره کل محیط زیست فارس د ر روز جمعه 8 مهرماه و همزمان با سومین روز از هفته جهانگردی انجام می گیرد جمعی از علاقمندان به حفاظت از کوهستان ها و مناطق گردشگری و زیست محیطی با حرکتی نمادین به منظور فرهنگ سازی و آموزش اصول طبیعت گردی مسئولانه ( پاک و ایمن ) اقدام به پاکسازی این منطقه که از نقاط شاخص اکوتوریسم استان به شمار می آید خواهند نمود.

دراین رابطه محمد ثابت مسئول خانه فرهنگ بوم گردان پارس اظهار داشت :  این اقدام آغاز یک کار فرهنگی انسجام یافته برای فرهنگ سازی عمومی است  که با همکاری تشکل های دوستدار طبیعت اجرا می شود و طی این برنامه در یک حرکت منسجم گروهی اقدام به پاکسازی منطقه و جمع آوری زباله هایی که در منطقه رها شده است  می نمائیم .

مسئول کارگروه راهنمایان و دیده بان کوهستان کوهنوردی صعود های ورزشی استان افزود : د ر سایر کشورها در روز جهانی کوهستان که مصادف با روز سوم هفته جهانگردی نیز می باشد عموم مردم جشن ملی برپا نموده و دریک حرکت جمعی به پاکسازی کوهستان می پردازند و امسال با آغاز این برنامه سعی داریم بدعتی  برای سال های آتی گذاشته شود تا درکنار عموم مردم این حرکت فرهنگی را برگزار نمائیم .

وی درادامه با اشاره به عدم آگاهی برخی از افراد در مضرات به جای گذاشتن زباله ها و بویژه ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف در مناطق طبیعی گفت : ظروف پلاستیکی که در طبیعت رها می شوند حداقل 1000 سال طول می کشد تا تجزیه شوند و وقتی این ظروف در زیر خاک مدفون می شوند گازهایی تولید می کنند که سایر گازهای طبیعی زمین را ازبین می برند که در نتیجه باعث از بین رفتن گیاهان و گونه های جانوری می شود و چرخه حیات تحت تأثیر این رخداد قرار می گیرد .

وی افزود : بطرهای پلاستیکی و ظروف پلاستیکی که در رودخانه  ها رها می شوند باعث مسمویت آب شده و تهدیدی جدی برای گونه های آبزی می شوند.

این کارشناس می گوید برخی از افراد طبق سنت های رایج پس مانده های غذایی را برای ارتزاق پرندگان و سایر جانوران در طبیعت رها می کنند که طبق بررسی های بعمل آمده پرندگان قوی تر مانند زاغ بیشتراز این پس مانده ها ارنزاق کرده و با افزایش گونه های این پرندگان به عنوان گونه غالب و شکار جوجه های سایر پرندگان توسط آن ها در یک پروسه زمانی تعداد سارها ، گنجشک ها و گونه هایی از این دست در طبیعت کم شده در صورتیکه در مناطق بکر شاهد این رخداد نیستیم و با این اقدام ناآگاهانه در اکو سیستم دخالت کرده ایم . بنابراین پاسداشت طبیعت در این است که نه چیزی را به طبیعت اضافه کنیم و نه چیزی را کم کنیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد