کشف معدن سنگ باستانی در شهرستان کازرون

در پی بررسی های اخیر باستانشناسان در شهرستان کازرون یک معدن سنگ مربوط به عصر باستان کشف گردید.

                                                                                 

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس، در پی یک بررسی باستانشناسی در اطراف جاده باستانی و سنگفرش مربوط به عصر ساسانی واقع در منطقه کوهستانی موسوم به کتل دختر در شرق شهرستان کازرون، آثار و بقایای دو توده سنگی از عصر ساسانی بدست آمده که بر اساس بررسی و تحقیقات انجام گرفته توسط باستانشناسان اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون، مشخص گردید که این دو مکان به عنوان معدن سنگ مورد استفاده قرار می گرفته است.

کوروش احمدی، باستانشناس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون در این زمینه گفت: این دو معدن یکی در قسمت بالایی جاده باستانی و دیگری در دامنه کوه و با کمی فاصله از جاده باستانی قرار دارد و معدن سنگ اولی دارای وسعت بیشتری نسبت به معدن سنگ دومی می باشد .

احمدی با ذکر این نکته که  فرسایش و گذشت زمان باعث فرسوده شدن سنگ های مورد استفاده در ساخت جاده شده و آثار تخریب انسان ها نیز در بعضی از قسمت های معدن دیده می شود گفت: در گذشته معدن کاران مغز سنگ ها را انتخاب کرده و بدون اینکه حاشیه های خارجی سنگ ها را از بین ببرند با ضربات متعدد چکش مغز سنگ ها را از یکدیگر جدا می کردند . در حال حاظر آثار و بقایای ضربات چکش بر روی سنگ ها دیده می شود که بعد از جدا کردن سنگ ها بدون اینکه آنها را صیقل دهند آنها را در ساخت جاده ها به خصوص در حاشیه سازی و سنگ چینی کنار جاده به کار می بردند .

وی در ادامه افزود: در حاشیه کنار جاده باستانی از سنگ های کوچک و بزرگ با ملاط گچ استفاده شده است ، اما برای ساخت سنگ های کف جاده از قلوه سنگ هایی که در لایه های طبیعی کوه قرار داشته استفاده کرده اند .

این باستانشناس با ذکر اهمیت این مکان در ساخت راه باستانی کنونی گفت: در محل معدن  معمولا  کارگاه سنگ تراشی متعددی بوده است که در این کارگاهها سنگ ها را به ابعاد مختلف تراش می دادندو از آن در ساخت جاده استفاده می کردند.

لازم به ذکر است در ده کیلومتری شرق شهر کازرون آثار دو جاده تاریخی و راه قدیمی شهر کازرون دیده می شود که هر کدام در زمان خود نقش بسزایی در حمل و نقل و تجارت منطقه ایفا می کردند . این دو جاده تاریخی در منطقه ای کوهستانی و صعب العبور با دره های عمیق و و به شکل پیچ در پیچ با شیب تند وجود دارند که تنها راه مال رو منطقه بوده است .

جاده سنگفرش و باستانی به جا مانده از دوران ساسانی راهی ارتباطی بین شهرهای باستانی دیگر مناطق مانند بیشاپور ، تخت جمشید و دیگر شهرهای تاریخی در دوره های مختلف تاریخی بوده است. این راه باستانی از مسیر دشت و همچنین نقاط کوهستانی عبور کرده که در امتداد آن می توان به وجود چهارطاقی ها ، بناها  ، نقش برجسته ها ، کاروانسراها و اب انبارها اشاره کرد. ساخت این راه باستانی در آن دوران با طولی حدود 1 کیلومتر و عرض 3 متر نشان دهنده تلاش و زحمت فراوان انسانهای گذشته است. آثار این راه تاریخی در دشتها تقریبا از بین رفته و فقط در مناطق کوهستانی که صعب العبور است آثاری به جا مانده است .

راه قدیمی دیگری در این منطقه وجود دارد که نسبتا جدیدتر از راه باستانی ذکر شده است . این راه توسط قشون انگلیس و پرتغال و در زمان هجوم آنها به نواحی جنوبی ایران ساخته شده است . این راه از نقاط  کوهستانی عبور کرده و با طولی حدود 5 کیلومتر و عرض 3 متر به شکل مار پیچ و در یک شیب تند ساخته شده که این راه از جمله راههای ارتباطی مهم نیروهای بیگانه با دیگر شهرهای ایران بوده است . قابل ذکر است که اهالی روستای کلانی و عبدویی و دیگر روستاهای بخش کوهمره کازرون از همین راه قدیمی عبور و مرور می کردند و تنها راه دسترسی آنها به شهر بوده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
behbood چهارشنبه 27 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 12:04 ب.ظ http://chatboxfree.mihanblog.com/

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
سلام دوست عزیز
ممنون که به وبم سر زدی
تو وبم پنل ارسال اسمس رایگان گذاشتم میتونی استفاده کنی
چت باکس هم گذاشتم تازه راه افتاده و بزودی کاربراش زیاد میشه میتونی برای ارتباط با کاربرای سایتت استفاده کنی.
اگه تو قرار دادن کد تو قالب وبلاگت مشکل داشتی حتما خبرم کن
برای تبادل لینک وب منو با عنوان (چت باکس آنلاین) لینک کن بعد بهم بگو که با چه عنوانی لینکت کنم.
ممنون
http://chatboxfree.mihanblog.com
ویژگی های چت باکس :
1. ارتباط مستقیم بین کاربران و مدیران تمام وبسایت های که از چت باکس استفاده می نمایند.
2. قرار دادن لینک خود در معرض دید تمامی کاربران آنلاین حاضر در چت باکس.
3. جذب مستقیم مخاطب برای وب شما از تمامی وبسایت ها.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد