مرمت بخش هایی از مسجد تاریخی جامع فسا درحال انجام است

معاون میراث فرهنگی فارس از مرمت بخشهایی از مسجد جامع فسا در سال جاری خبرداد.

عبدالرضا نصیری گفت : با توجه به فرسودگی بخشهایی از بنا و لزوم اجرای عملیات مرمت و نیز ضرورت همگون کردن کف شبستان با استفاده از مصالح سنتی ، مرمت مسجد جامع فسا در سال جاری و ازمحل اعتبارات سال 89 در دستورکار این معاونت قرار گرفت .

وی افزود : برهمین اساس اجرای کف سازی و کف فرش شبستان با استفاده از مصالح سنتی ،اجرای سنگ های ازاره شبستان مسجد، تعمیرات آجری در بخش زیرین کار و اندود خاک و گچ سنتی به صورت تراش در بدنه و سطوح قائمه و طاق و تویزه ها بااختصاص اعتباری حدود 560 میلیون ریال هم اکنون دردست اجرا می باشد که با 70 درصد پیشرفت فیزیکی رو به پایان است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس : این اثر در بافت مرکزی شهرستان فسا واقع شده و با توجه به فنون معماری موجود متعلق به دوران قاجاریه است. ورودی مسجد از ضلع شرقی و در نمای بیرونی این ضلع کاشی‌های رنگی با آیات قرآنی و همچنین نقوش هندسی به چشم می‌خورد. پس از درب ورودی وارد فضایی مستطیل شکل می‌شویم که پوشش سقف آن بصورت عرقچین و نمای داخلی این فضا با آجر نماکاری شده است. در طرفین این فضا هر کدام دو اطاق دارای طاق تویزه است. بدنه اصلی با کاه‌گل اندود شده که اخیراً نیز گچ‌کاری و رنگ‌آمیزی شده است. کف‌فرش این اطاق‌ها با کاشی فرش شده است ودر بدنه اطاق‌ها نیز طاق‌نماهائی بکار رفته است. هر اطاق نیز دری فلزی بطرف حیاط مسجد دارد. حیاط مسجد بصورت مربع‌شکل و کف این حیاط با کاشی کف‌فرش شده است. در وسط حیاط یک حوض مستطیل شکل وجود دارد که حوض اصلی مسجد نیز در این قسمت بوده است.

ضلع جنوبی بنا دارای 8 حجره وبا آجر تزئین شده است.

فرم معماری شبستان اصلی مسجدنیز بصورت مربع‌شکل و دارای 9 جرز(ستون) است که پوشش سقف بر روی این جرزها(ستون‌ها) اجرا شده است. در بدنه ضلع جنوبی شبستان چهار حجره با پوشش سقف طاق مانند وجود دارد که در هر یک از حجره‌ها طاقچه‌ای به ابعاد 1×1 متر تعبیه شده است.

انتهای این ضلع کتیبه‌ای سنگی در بدنه دیوار بصورت محراب وجود دارد که دور تا دور آن را آیات قرآنی بصورت حجاری دربر گرفته است.

در ضلع غربی شبستان، محرابی وجود دارد که با سنگ‌های مرمر تزئین شده و قسمت فوقانی آن مزین به کاشی‌های رنگی و نقوش اسلیمی و آیات قرآنی است.

در قسمت شمالی شبستان پوشش سقف بصورت عرق‌چین است.

مصالح بکار رفته در این شبستان آجر و سنگ با ملاط گچ است. در قسمت فوقانی این شبستان طاقچه‌هایی تعبیه شده که جهت قرار گرفتن وسایل روشنایی در مسجد است.

در بدنه جرزها نیز بوسیله گچ شبه طاقچه‌هایی به چشم می‌خورد که به منظور نگهداری کتب مقدس و مهرهای نماز احداث شده است. بدنه شبستان با گچ اندود و روی آن نقاشی شده است. تزئینات به کار رفته در این بنا گچ‌بری، نقاشی‌های سقفی و آیینه‌کاری است.

گفتنی است : اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس با توجه به ارزشهای تاریخی و معماری این بنای تاریخی و به منظور حفاظت هرچه بیشتر اقدام به ثبت این بنا در فهرست آثار ملی ایران کرده که به شماره ثبتی 21889 درآن فهرست قرار گرفته است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد