به مناسبت هشتادمین سالروز ثبت ملی شهر تاریخی بیشاپور:

بیست چهارم شهریور ماه بازدید از مجموعه تاریخی بیشاپور رایگان است

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس  روز پنج شنبه مورخ بیست وچهارم شهریور ماه سال جاری به مناسبت هشتادمین سالروز ثبت ملی شهر تاریخی بیشاپور بازدید از این مجموعه برای عموم مردم آزاد است.

همت محمدی مسئول میراث فرهنگی شهرستان کازرون با اعلام این خبر گفت:  شهر تاریخی بیشاپور هشتاد سال قبل یعنی در تاریخ بیست وچهار شهریور ماه  سال 1310 هجری شمسی با شماره  24 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از آن زمان تاکنون تلاش ها و کوشش های زیادی برای حفظ و حراست از این میراث گرانبها انجام گردیده است.

محمدی در ادامه با بیان جایگاه والای این شهر تاریخی در تاریخ و فرهنگ کشورمان به نگاه جدی تر و عمیق در مورد این اثر تاریخی  اشاره کرد و اضافه نمود: امیدواریم با  فعالیت ها و تلاش هایی که تا کنون انجام گردیده  و برنامه هایی که در چشم اندازبلند مدت  در نظر گرفته شده است  شاهد معرفی بیشتر و انجام فعالیت های اساسی در این مجموعه تاریخی باشیم.

وی خاطرنشان کرد :تاکنون تلاش های زیادی در راستای شناخت و معرفی این مجموعه از طرف پایگاه پژوهشی بیشاپور و میراث فرهنگی انجام گردیده و در آینده نیز مهمترین برنامه ایی که در دستور کار قرار دارد موضوع ثبت جهانی این مجموعه است که خوشبختانه در سطح سازمان و مسئولین شهرستان همدلی خوبی  برای این مهم به  وجود آمده است.

 گفتنی است : شهر تاریخی بیشاپور در فاصله 23 کیلومتری غرب شهر کازرون و در حاشیه رودخانه شاپور، قراردارد. این شهر به دستور شاپور اول ساسانی، دومین پادشاه سلسه ساسانیان ساخته شده و تاریخ ساخت آن بر اساس کتبیه پهلوی ستونهای یاد بود این شهر مربوط به سال 262 میلادی است . این شهر تاریخی با وسعتی نزدیک به 200 هکتار، شامل سه بخش می باشد. بخش نخست یا اصلی که توسط یک حصار و دیوار سنگی محصور بوده و بناهای حکومتی و مذهبی همچون تالار تشریفات، کاخ والرین، ایوان و حیاط موازییک و معبد آناهیتا را شامل می شود. بخش دوم که قسمت حفاظتی و نگهبانی شهر بوده، شامل قلعه ایی بنام قلعه دختر می باشد که در طرف شمال شهر بر سینه کوه شاپور قرار گرفته است. بخش سوم شامل بناهایی چون مدرسه اسلامی دوره آل بویه مسجد جامع ، حمام های بیشاپور ، بنای یادبود یا ستونهای یادبود همچنین منازل مسکونی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد