پیشرفت 60 درصدی مرمت بقعه شیخ یوسف سروستانی و مقبره بیضاوی »

 معاون میراث فرهنگی فارس از پیشرفت 60 درصدی عملیات مرمت بقعه شیخ یوسف سروستانی و بیضاوی در شهرستان سروستان خبرداد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس مهندس نصیری گفت : با توجه به اینکه بقعه شیخ یوسف سروستانی و بیضاوی از جمله آثار تاریخی شاخص شهرستان سروستان می باشد مرمت بخش های مهم بنا از  مردادماه سال جاری آغاز شده است که هم اکنون با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا می باشد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس در تشریح عملیات مرمت این اثر تاریخی گفت : بخش های سنگی سر در ورودی بنا دچار آسیب هایی شده بود که طی این عملیات استحکام بخشی و وصالی می گردد . عبدالرضا نصیری افزود : همچنین بنا دارای گل بری های زیبایی می باشد که در اثر گذشت زمان این گل بری ها سست شده است که در این پروژه با استفاده از مصالح خاصی نسبت به تثبیت گل بری ها اقدام خواهد شد .

وی گفت : بخشی از پروژه ها به مرمت بخش های آجری جرز ها و بدنه اثر اختصاص می یابد و مرمت اندود و گچ سر در بقعه در بخش های مورد نیاز از دیگر اقدامات است که جمعاً با اختصاص اعتبار 200 میلیون ریال هم اکنون در دست اجرا می باشد .وی در پایان اظهار داشت : تلاش خواهد شد تا مرمت این اثر تاریخی تا یک ماه آینده پایان یابد .

گفتنی است : این بقعه که محل زندگی و تدریس شیخ یوسف بن یعقوب بوده در مرکز سروستان واقع گردیده است. بقعه که قدمتی حدود 743 سال دارد  شامل دو چهارطاقی با ستون های سنگی می باشد که با ظرافت و استادی تراشیده شده است. معماری بنا مانند بناهای عصرساسانی است . شیوه سنگ تراشی بقعه نیز همانند خدای خانه مسجد جامع عتیق شیراز است. بر سنگ قبر که در وسط بقعه قرار دارد نام شیخ یوسف بن یعقوب سروستانی و تاریخ 680 هـ .ق نگاشته شده و در کنار آن بر سنگ قبر دیگر نام
محمدبن­حسن علی­البیضاوی و تاریخ 710 هـ .ق نوشته شده است. بر حجاری های سر در جنوبی در کتیبه ای نام استاد علی بن حسین علی الغازی و تاریخ 680 هـ .ق آمده است. بر دو ورودی در جنوبی و شرقی این بقعه حجاری ها و کتیبه های بسیار زیبا مشاهده می شود. این اثر ارزشمند تاریخی در سال 1317 هجری شمسی و به شماره 318 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد