ساباط لار و آب انبارهای معتمد و دهن شیر شهرستان لار مرمت می شود"

      به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس، معاونت حفظ واحیا این اداره کل ، در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی استان ، اقدام به مرمت ساباط لار و آب انبارهای معتمد و دهن شیر  شهرستان لار نموده است .

احیای پوشش  و کاهگل بام آب انبار ،  استحکام بخشی تعمیرات اندود داخلی و  کف سازی و کف فرش ساباط ، اقداماتی است که با اعتباری حدود 450 میلیون ریال در این شهرستان ، در حال انجام است .

گفتنی است: آب انبار معتمد متعلق به دوران قاجاریه و از نوع آب انبارهای مخروطی با مخزن استوانه ای است که چهار بادگیر، در چهار ضلع خود دارد. مصالح به کار رفته در ساخت این بنا ، سنگ ، ساروج و گچ است که از ملاط ساروج علاوه بر ساخت مخزن ، برای پوشش گنبد نیز استفاده شده و سپس روی آن با کاهگل پوشانده شده است. قدمت آب انبار دهن شیر نیز به دوران صفویه باز می گردد و به دلیل این که در زبان لاری به لوله کشی آب وشیر آب نصب شده برآن به اختصار شیر می گویند به دهن شیر معروف شده است .

هم چنین لازم به ذکر است: ساباط به کوچه و گذری سرپوشیده  گفته می شود که با اتصال دیوار خانه های دو طرف گذر به وسیله یک سقف به وجود آمده است. هدف از ساخت ساباط ها ، ایجاد سایه و فضایی خنک برای رهگذران شهرهای گرمسیری بوده است .

                                                                                                                                                          

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد