مرمت یکی از شاخص ترین بنا های عصر ایلخانی فارس در سروستان

 

 به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس عملیات مرمت بقعه شیخ یوسف سروستانی و همچنین مقبره بیضاوی آغاز شده است.

 

بنابراین گزارش مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سروستان گفت: در این عملیات، استحکام بخشی شکستگی‌ها و سنگهای سست، جا زنی و بر چیدن بخشهای سست و جا گذاری سنگهای جدید،  شوره زدایی و ... انجام خواهد گرفت که مبلغ 200 میلیون ریال به این پروژه اختصاص یافته است.

این بقعه که محل زندگی و تدریس شیخ یوسف بن یعقوب بوده در مرکز سروستان واقع گردیده است. بقعه که قدمتی حدود 743 سال دارد  شامل دو چهارطاقی با ستون های سنگی می باشد که با ظرافت و استادی تراشیده شده است. معماری بنا مانند بناهای عصرساسانی است . شیوه سنگ تراشی بقعه نیز همانند خدای خانه مسجد جامع عتیق شیراز است. بر سنگ قبر که در وسط بقعه قرار دارد نام شیخ یوسف بن یعقوب سروستانی و تاریخ 680 هـ .ق نگاشته شده و در کنار آن بر سنگ قبر دیگر نام
محمدبن­حسن علی­البیضاوی و تاریخ 710 هـ .ق نوشته شده است. بر حجاری های سر در جنوبی در کتیبه ای نام استاد علی بن حسین علی الغازی و تاریخ 680 هـ .ق آمده است. بر دو ورودی در جنوبی و شرقی این بقعه حجاری ها و کتیبه های بسیار زیبا مشاهده می شود. این اثر ارزشمند تاریخی در سال 1317 هجری شمسی و به شماره 318 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد