بخش هایی منحصربفردامامزاده بابا منیر نورآباد مرمت می شود

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری فارس معاونت حفظ واحیاء این اداره در راستای حفاظت وصیانت از آثار تاریخی ، فرهنگی استان اقدام به مرمت بخشهایی از بنای تاریخی امامزاده بابا منیر در شهرستان نورآباد نموده است. 

روابط عمومی این اداره کل در تشریح فعالیت های مرمتی انجام گرفته اعلام کرد: خاک برداری پشت بام ، تعمیرات سفید کاری گنبد (( اورچین ))،خاک برداری اطراف امامزداده ، کاه گل پشت بام و تعمیرات سنگ کاری نمای خارجی از جمله اقداماتی است که  با اعتباری حدود 200 میلیون ریال در دست انجام می باشد.

گفتنی است : این بناکه از آثار تاریخی به جای مانده ازدوره صفویه در فارس می باشد  بقعه ای است ساخته شده از مصالح سنگ و گچ به ابعاد 90/19×50/19 که بدون درنظرگرفتن فرم گنبد از نظرپلان شباهت زیادی به چهار طاقیهای دوره ساسانی دارد که شامل چهار طاقی مرکزی ، دالان دور چهار طاقی و دیوار خارجی می باشد  این چهار طاقی با استفاده از گوشواره به پلان هشت گوش تبدیل و گنبد بلند مخروطی دندانه دندانه بر روی آن استوار شده است که از نظر فرم قابل مقایسه با گنبد دانیال نبی درشوش است. داخل بنا بوسیله گچ اندود شده است.

 طاقها و راهرو جانبی تیزه دار است و در روبروی اضلاع و دالانها در دیوار اصلی طاقنماهایی ایجاد شده و محراب در دیوار جنوب غربی تعبیه شده است . سه معجرچوبی در گوشه غربی بنا قرار گرفته که مربوط به قبر امامزاده و دو نفر دیگر می باشد. یک پلکان در گوشه شرقی دسترسی به فضای پشت بام را امکان پذیر می ساخته است . درچهار گوشه بنا طاقهای چهار بخشی اجرا شده است. گنبد ازقسمت بیرونی از چهار گوش به شانزده گوش تبدیل شده است و سپس گنبد دندانه دار مخروطی (رک) بر روی آن نصب گردیده است .

وجود یزدی بندی های تزئینی بسیار زیبا در زیرگنبد و شکل خاص بیرون گنبد که اصطلاحاً به صورت مضرس می باشد از جمله ویژگیهای منحصر بفرد این بنای تاریخی است .

بنای تاریخی امامزاده بابا منیر نورآباد از جمله بناهای با ارزش تاریخی فرهنگی استان فارس می باشد که با توجه به ارزشهای معماری درسال  1380 توسط اداره کل میراث فر هنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان فارس شناسایی و به شماره    4543  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد