فاز اول مرمت کاروانسرای قاجاریه صفاشهر پایان یافت

    

  

 به همت اداره کل میراث فرهنگی فارس فاز اول مرمت کاروانسرای صفاشهر با اعتبار 20میلیون تومان پایان یافت.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس و به نقل از نماینده میراث فرهنگی شهرستان خرمبید فاز اول مرمت این کاروانسرا پایان یافت.

بنابراین گزارش  مرمت پشت بام ها، ناودان هاو کاه گل سقف، از جمله اقداماتی بود که در این عملیات  صورت پذیرفت .

جابر حیدری فرد مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرم بید با بیان مطلب فوق افزود : با مرمت انجام شده این بنای ارزشمند تاریخی از وضعیت اضطراری نجات یافت که امید است با اختصاص اعتبارات لازم شاهد فازدوم مرمت این کاروانسرا باشیم .

  گفتنی است: کاروانسرای صفاشهر یکی از بناهای معتبر قاجاری در فارس است که بیش از 2500 متر مربع مساحت دارد.

این کاروانسرا که درمسیر جاده اصفهان به شیراز قراردارد  با استفاده از مصالح سنگ و آجر ساخته شده است و غالب مصالح آن آجر است . این کاروانسرا چهارضلعی و چهارایوانی می باشد.سر در کاروانسرا در ضلع شرقی ایجاد شده است و در دو گوشه اضلاع آن دو برج ساخته اند که برج سمت راست آجری و برج سمت چپ از سنگ ساخته شده است.

در هر طرف سردر 7 طاق نما وجود دارد وطاق سر در ورودی تزئینات آجری می باشد.

در پشت سردر ورودی کاروانسرا یک هشتی ساخته شده است که این هشتی به حیاط بزرگ این بنای تاریخی دسترسی پیدا می کند.فضای هشتی دارای تزئینات کاربندی عرقچین است.در دوطرف ایوان شرقی کاروانسرا حجره های کاروانسرا بنا گردیده است و در هر طرف ایوان چهار حجره با ابعاد یکسان ساخته شده که از نظر فرم داخلی با هم شباهت دارند.هر حجره دارای یک درب

در وسط و دو پنجره در طرفین آن است.ضلع غربی کاروانسرا نیز از نظر تقسیمات شبیه ضلع شرقی می باشد..ضلع شمالی کاروانسرا در نمای روبه روی حیاط واقع گردیده است.ضلع غربی یک ایوان در مرکز و دو راهرو در کنار دارد ولی تعداد حجره ها در هر طرف 3 تا می باشد.

 این اثرتاریخی درسال1385 توسط اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری فارس  مورد بررسی وشناسایی قرارگرفت و پس از تکمیل پرونده ثبتی وانجام مراحل قانونی به شماره 4540 درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید  .

                                     

                                    

نظرات 1 + ارسال نظر
سمیرا سه‌شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:04 ب.ظ

خوب بود. ولی می تونه خیلی بهتر از اینها باشه خرمبید اماکن وطبیعت زیبای زیادی داره

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد