احیای هنر سنگ تراشی در شهرستان کازرون برای اولین بار

 

 

 

 

 

 

در راستای برگزاری کلاس های رایگان آموزش صنایع دستی،  اداره کل میراث فرهنگی؛صنایع دستی و گردشگری استان فارس هنرسنگ تراشی را درکازرون احیا می کند.

       

به گزارش روابط عمومی این اداره کل مسئول میراث فرهنگی شهرستان کازرون گفت: در راستای احیاءهنرهای سنتی و صنایع دستی در حال فراموشی شهرستان کازرون این اداره در برنامه های آموزش خود در تابستان سال جاری برای اولین بار آموزش رایگان هنر سنگ تراشی را در دستور کار خود قرار داده است.

محمدی ضمن بیان این نکته که این اداره از احیای صنایع دستی قدیمی شهرستان حمایت می کند اظهار داشت: دردوره های گذشته نیزکلاسهای آموزش رایگان  هنر هایی همچون دولچه دوزی ونمد مالی برگزار شد.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان کازرون ضمن تقدیر و تشکر از اساتید صنایع دستی شهرستان که تاکنون همکاری همه جانبه ایی بااین اداره  داشته اند بیان کرد:بدون شک با این روند و همکاری اساتید شهرستان و استقبال علاقمندان روز به روز شاهد برگزاری بیشتر این کلاس ها می باشیم. وی همچنین  از همه علاقمندان برای شرکت در کلاس های سنگ تراشی دعوت به عمل آورد.

محمدی به سابقه کهن شهرستان در هنر سنگ تراشی اشاره نمود ودر ادامه افزود:وجود  هشت نقش برجسته از دوره ساسانیان که اوج هنر حجاری این عصر محسوب می شوند نشان از اهمیت وقایع نگاری تاریخی بر سینه کوه ها داشته است . کازرون به دلیل اهمیت خاص در عصر ساسانی  وبعد ها در دوره اسلامی جایگاه هنرمندان رشته های مختلف بوده ودر این میان آثار بجای مانده از سنگ تراشان وحجاران این منطقه به دلیل تخصص و ویژگی های فنی از اهمیت خاصی برخوردار است. به گواهی آثار به جای مانده از سال 220میلادی تاکنون هنر سنگ تراشی در این سرزمین به عنوان هنری پایه واساسی وجود داشته است. در دوره اسلامی انواع سنگ قبرهای با نقوش گیاهی واسلیمی وخطوط مختلف کوفی همچنین ابزار و وسایل مورد استفاده مثل هاون،آسیاب ، سنگاب و...  نشان از ادامه هنر سنگ تراشی می داده است.

                                                           

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد