بازدید خبرنگاران از مراحل مرمت مدرسه خان در شیراز

 

 به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس تور بازدید خبرنگاران از بنای تاریخی مدرسه خان در شیراز برگزار شد.

بنابراین گزارش در برنامه مذکور که با حضور مهندس نصیری معاون حفظ و احیاء این اداره کل برگزار شد خبرنگاران از نزدیک مراحل مرمت این بنای شاخص تاریخی را مورد بازدید قرار دادند.

عبدالرضا نصیری درگفتگو با خبرنگران گفت : مرمت این بنای شاخص تاریخی دوره صفویه از پاییز گذشته آغاز شده است . وی از شاخصه های مهم این بنا  را کاربری زنده و مرتبط دانست و گفت : یکی از شاخصه های مهم مدرسه خان کاربری زنده آن به عنوان حوزه علمیه می باشد که از ابتدا نیز همین کاربری را داشته است و از این  حیث ما درکاربری صحیح از بنا دچار مشکل نمی باشیم . چون کابری مرتبط با خود را دارد وی گفت : بر خی مواقع مایک بنا رامرمت می کنیم و بعد کاربری جدیدی به آن می دهیم و همیشه هم کاربری جدید موفق نیست و ما این مشکل را در مدرسه خان نداریم .

وی گفت : قسمت هایی از مدرسه در سالهای گذشته  به تدریج  متروکه شد، و اگراین موضوع اد امه می یافت مدرسه خان هم از بناهایی می شد که کاربری خاصی نداشت و برهمین اساس عملیات مرمت از سال گذشته با اعتبار 250 میلیون تومان شروع شد و حساسترین قسمت بنا  ضلع شمالی بود که پروژه با ایزو لاسیون و بام سازی پشت بام در فاز اول آغاز شد و با اختصاص مجدد 150 میلیون تومان مرمت حجره های ضلع جنوبی و برداشت  الحاقات اندود وبدنه در دستور کار قرار گرفت . وی افزود : یکی از مهمترین بخشهای پروژه پیش بینی تأسیسات به شکل اصولی بود که چون می خواستیم بنا به حیات خود ادامه دهد احداث تأسیسات اجتناب ناپذیر است و براین اساس درضلع جنوبی و شمالی، این بخش از پروژه نیز در حال انجام است و البته در قسمت هایی از ضلع شرقی و غربی بنا و پس از این مرحله کار اندود وبدنه به کارگذاشتن درب و پنجره ها صورت می گیرد .

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مشاهده رطوبت در ضلع شمالی بنا گفت : نحوه آبیاری فضای سبز که به شکل غرقا بی می باشد و وجود باغچه هادر پشت بنا از دلایل این امراست که در طرح اجرایی که دیده شده در صورت  اجرا این مسائل برطرف می شود که البته  ایزوگام پشت بام نیز دراین امر موثر بوده که اگر این اقدامات انجام شود رطوبت بنا کمتر خواهد بود.

معاون حفظ و احیاء میراث فرهنگی فارس در خصوص مرمت مدرسه خان درگذشته نیز گفت : این بنا در دوره های  مختلف مورد مرمت قرار گرفته است واقدامات مرمتی بسیاری روی بنا صورت گرفته به طوریکه کل پوشش بدنه در چهار ضلع و ایجاد شبکه فلزی در سراسر مدرسه در دوره های مختلف انجام شده است .  مهندس نصیری در پاسخ پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص زمان اتمام کار مرمت  مدرسه خان گفت : در پروژه های مرمتی نمی توان قطعاً زمان پایان کار را مشخص کرد به طوریکه در ضلع جنوبی که می بایست الحاقات گچی برداشته می شد کارشناسان در حین برداشت پوشش گچی الحاق شده به یک لایه نقاشی برخورد کردند که می بایست این لایه تاریخی مستند نگاری، ثبت و ضبط شود و این نمونه ای از این دست مسائل در کارمرمت است که زمان می برد و شبیه این موارد در مرمت سایر بناهای تاریخی  نیز وجود دارد  بنابراین نمی توان پیش بینی دقیق کرد کار مرمت چه زمانی به پایان می رسد. چون نوع کار مرمت متفاوت با ساخت و ساز است .

وی همچنین  نوع  کار مرمتی را در بناها ی مختلف، متفاوت  دانست و گفت : مرمت در بناها اصولاً به دو شکل مرمت باستان شناسانه و مرمت هنری انجام می شود که به  کار کرد و دوره بنا بستگی دارد و ما در مدرسه خان کار مرمت را به صورت هنری انجام می دهیم  در این نوع مرمت ممکن است کاشی را بسازیم و سرجایش قرار دهیم  اما در برخی مکان های تاریخی قا بلیت انجام این کار وجود ندارد.

گفتنی است : مدرسه خان از شاخص ترین آثار دوره صفویه در شهر شیراز می باشد.

بنای آن به دستور شاه عباس و توسط الله وردی خان حاکم فارس آغاز و بعدها توسط فرزندش امام قلی خان به اتمام رسید . مدرسه دارای صحنی به طول 51 و به عرض 45 متر و درهر 4 طرف آن حجره هایی در دوطبقه ساخته شده که تعداد آن به 70 حجره می رسد.

یکی از ویژگیهای این مدرسه بکارگیری اعداد مقدس در ساخت آن است که ساخت پنج مدرس ( محل تدریس ) به نیت 5 تن از نمونه های آن است . از تزئینات این مدرسه مقرنس های زیبای سردر ورودی و همچنین کاشی کاری معرق بسیار عالی راهروهای ورودی آن است . در قسمت ورودی بنا معمار مدرسه حسین شماعی و سال ساخت آن 1024( ه .ق ) ذکر شده است و کتیبه ای دیگر به خط ثلث تزئینی است که در زمان ناصر الدین شاه ، هنگام تعمیر نوشته شده است . در قسمت بالای ورودی تالاری وسیع است که ملاصدرا در آن تدریس می کرده است . این بنا به شماره 75 و درتاریخ 15/10/1310 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد