مرمت بخشهایی از مسجد جامع عتیق شیراز آغاز شد

  

        معاون میراث فرهنگی فارس از آغازمرمت بخشهایی از مسجد جامع عتیق در شیراز خبرداد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس مهندس نصیری گفت : مسجد جامع عتیق به عنوان یکی از کهن ترین مساجد تاریخی کشورو از بناهای شاخص استان محسوب می شود که با توجه به اهمیت و سبقه تاریخی بنا مرمت بخشهای مهم مسجد در اظلاع جنوبی و شمالی آغاز شده است .

معاون میراث فرهنگی این اداره کل افزود: شبستان قدیمی ضلع جنوبی بنا نیاز به ساماندهی در کف فرش ها دارد که با توجه به الحاقاتی که در دوره های مختلف تاریخی شاهد آن می باشیم کف فرش های الحاقی جمع آوری و کف اصلی ترمیم می گردد و همچنین جلوگیری از نفوذ آب در پشت بام بنا بخشی دیگر از عملیات مرمت خواهد بود که با ساماندهی و عایق کاری پشت بام این مشکل مرتفع خواهد شد.

عبدالرضا نصیری درادامه به منبر چوبی مسجد که از آثارارزشمند تاریخی می باشد اشاره کرد وگفت این منبر به عنوان یک اثر تاریخی و هنری ارزشمند نیاز به مرمت داشت که طی این عملیات موریانه زدایی و مرمت خواهد شد.

وی گفت : در ضلع جنوبی بنا دیواره های شبستان و کاشی کاری های محراب نیز مورد مرمت قرار می گیرند.

 

این مقام مسئول مرمت تزئینات گچ کاری و تزئینات یزدی بندی و کار بندی و پشت بام ورودی ضلع شمالی مسجد و نیز کف فرش ورودی ضلع شمال را ازدیگر بخشهای این پروژه دانست و گفت : اعتباری بیش از 2 میلیارد ریال برای مرمت این اثر شاخص تاریخی در شیراز اختصاص یافته است .

گفتنی است :  مسجد جامع عتیق از نخستین مساجد دوره اسلام و قدیمی ترین مساجد تاریخی ایران می باشد که درضلع شرقی آرامگاه حضرت احمد بن موسی (ع) ( شاهچراغ) در شیراز واقع شده است .این مسجد در سال 281 ه . ق ( 1151سال پیش)  در زمان عمرو لیث صفاری ساخته شده است و مسجد جمعه ، مسجد جامع و مسجد آدینه نیز نامیده می شده است .

این مسجد دارای چندین حجره و شبستان است و درمیان ضلع شمالی آن طاق نمای بلندی قرار دارد که طاق مروارید نامیده می شود . وی گفت: مسجد در اثر زلزله های متعدد در دوره های مختلف چندین بار به شدت آسیب دیده و دوباره بازسازی شده است که در گمانه زنی ها چندین لایه تاریخی قابل مشاهده می باشد.منبر زیبای این مسجد تاریخی که دارای12 پلکان از چوب و سنگ می باشد در شبستان مسجد قرار دارد که خود از هنرهای ماندگار این مرز وبوم است ودر صحن مسجد، بنای مکعب شکل بسیار زیبایی دیده می شود که خدای خانه نامیده می شود .

خدای خانه در سال 752 ه .ق یعنی 471 سال پس از ساخت مسجد در دوره حکومت شیخ ابو سحق اینجو حاکم فارس و به دستور وی ساخته شده است و این بنا که به کعبه شباهت دارد محل نگهداری کتب قرآن بوده و از آن به عنوان مکانی برای تمرین به جا آوردن مناسک حج استفاده می شده است و خدای خانه را دار المصحف و بیت المصحف نیز می گفته اند. کتیبه هایی در اطراف خدای خانه به خط ثلث عالی و به قلم یحی الجمالی الصوفی نگاشته شده که در نوع خود بی نظیراست.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد