نصب سیستم های حفاظت الکترونیکی دریکی از موزه های مردم شناسی روس

 

در دور دوم از تکمیل موزه مردم شناسی روستای تاریخی دوان در شهرستان کازرون،این مکان فرهنگی به سیستم  های حفاظت الکترونیکی مجهز شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس همت محمدی سرپرست میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون با اعلام این خبر گفت:در حال حاضر کار نصب دوربین های مداربسته این موزه با اعتباری بالغ بر 36میلیون ریال انجام شده است که با این کار روند  حفاظت از این مکان تکمیل خواهد شد .    

موقعیت جغرافیایی موزه مردم شناسی دوان به شکلی بود که اداره کل میراث فرهنگی فارس برای حفاظت از آن برنامه حفاظت الکترونیکی آن را به عنوان یک پروژه تعریف وآنرا نیز اجرایی نمود.

وی با مهم دانستن وجود چنین مکانهایی در سطح شهرستان افزود: با توجه به وجود توانمندی ها و قابلیت های بسیار غنی موجود در شهرستان همه بخش های شهرستان توانایی راه اندازی موزه ها ی مردم شناسی را دارا می باشند.

محمدی با ذکر اینکه موزه ه ها پل های ارتباطی بسیارخوبی جهت آشنایی بیشتر مردم با تاریخ و فرهنگ سرزمینشان می باشند گفت:شهرستان کازرون در حال حاضر با دارا بودن سه موزه گامهای موثری را برای ارتباط مردم با فرهنگ گذشته کازرون برداشته است. بدون شک توسعه وتجهیز اینگونه اماکن در بلند مدت تاثیرات بسزایی در رشد فرهنگی این مطقه خواهد داشت.

روستای دوان در9کیلومتری شمال کازرون ودر دامنه کوه دوان واقع شده ودارای تاریخی 2000ساله است. این روستا  با بافتی تاریخی دارای اثار شاخصی چون بقعه علامه دوانی ، حمام، قلعه و قبرستانهای قدیمی است.

 گفتنی است : حمام دوان مربوط به دوره قاجاریه  بوده و در قسمت شرقی روستای مذکور قرار گرفته است . مصالح مورد استفاده در این حمام سنگ لاشه وگچ است. در فضاهایی که با آب سروکار داشته است از ساروج نیز استفاده شده است.

این حمام در سال 1385تحت شماره 16146در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و درسال 1388با حمایت دهیاری وشورای اسلامی روستای دوان وبه کمک یکی از خیرین روستا به نام حاج کریم احسایی به صورت کامل مرمت وبه موزه محلی دوان تبدیل شده است.

                                                                                    

نظرات 1 + ارسال نظر
اصغر عزیزی پنج‌شنبه 16 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 02:28 ب.ظ

سلام و خسته نباشید
ممنون از اطلاعرسانی
ولی خب ما منتظر خواندن خبرهای بیشتر و داغتری هستیم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد