محوطه یادمان میرزا احمد نی ریزی ساماندهی شد


 

  اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس از سال گذشته ساماندهی محوطه یادمان میرزا احمد نی ریزی را دردستورکار خود قرار داد و هم اکنون به مناسبت برگزاری کنگره بین المللی استاد میرزا احمد نی ریزی این محوطه به بهره برداری رسیده است .

دراین رابطه فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت : وی با توجه به جایگیری موزه تخصصی نی ریز در کنار این یادمان ساماندهی محوطه و فضای آن از سال گذشته در دستورکار این اداره کل قرار گرفت.

  مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس اضافه کرد : این محوطه دارای یک آب نما با فواره های سنگی ، راهروهای سنگ فرش و فضای سبز در 2 سطح طراحی و اجرا شده است . فعالی ادامه داد: درکنار این مجموعه موزه سنگ و خوشنویسی میرزا احمد نی ریزی شامل گالر ی مرکزی وسه گالری کوچکتر به منظور برگزاری نمایشگاه های خاص توسط اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس درحال ساخت می باشد که با تکمیل شدن این موزه یک مجموعه بسیار زیبا در شهرستان شکل می گیرد . همچنین در محوطه کنار موزه فضای سبز و راهروها ویک گالری هنری پیش بینی شده که درکنار این راهرو ها سنگ نوشته هایی که دارای ارزش تاریخی می باشد و از اطراف جمع آوری شده جهت بازدید و حفاظت قرار می گیرد.

  مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس اضافه کرد : پیشرفت فیزیکی موزه درحال حاضر 70درصد می باشد که طبق برنامه ریزی ها قرار است در پایان سال مالی 90 با اختصاص بودجه لازم به بهره برداری برسد که نسخ خطی از آثار خو شنویسان نامی ، قرآن های خطی از خوشنویسان بزرگ ایران و نیز آثار میرزا احمد نی ریزی کاتب بزرگ قرآن و دیگر اقلام در این موزه نگهداری خواهد شد.

  وی افزود: تاکنون حدود 700 میلیون تومان برای ساخت موزه و محوطه یادمان میرزا احمد نی ریزی هزینه شده که پیش بینی می شود با اعتبار 500 میلیون تومان کل فضا با احتساب زمین الحاقی ضلع جنوبی تکمیل و به بهره برداری برسد. فعالی در ادامه اضافه کرد : فضای موزه و محوطه مجموعه بیش از 8 هزار متر می باشد که با احتساب ضلع جنوبی که قرار است دراختیار این مجموعه قرار گیرد به بیش از 9 هزار متر مربع خواهد رسید.

  وی هم چنین اضافه کرد : سنگ یادمان میرزا احمد نی ریزی توسط یکی از خوشنویسان برتر کشور درخط نسخ نوشته و توسط یکی از صنعتگران فارس حکاکی شده است و هم اکنون در محل نصب گردیده است .

 گفتنی است : یادمان احمد نی ریزی درمحله سادات شهر نی ریز واقع شده که ساختمان آجری آن درسال 79 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد